فروشنده ای با فروش زعفران گلخانه ای کیلویی به درآمد میلیاردی رسید

زعفران گلخانه ای کیلویی از ساختارهای نخ مانند گل Crocus sativus به نام کلاله به دست می آید. کلاله ها قرمز هستند و وقتی خشک می شوند، ادویه به رنگ طلایی در می آید که برای طعم دادن به غذا و رنگ کردن غذاها و سایر محصولات استفاده می شود.

قیمت یک پوند زعفران به عنوان گران ترین ادویه دنیا بین 500 تا 5000 دلار است. دلیل این ارزش بالا روش برداشت کار فشرده است که از هر گل به صورت دستی چیده شده و روی آتش زغال چوب خشک می شود.

زعفران که برای طعم دادن به بسیاری از غذاهای مدیترانه ای و آسیایی استفاده می شود، منشاء یونان است و عمدتاً در ایران رشد می کند، اما در اسپانیا، فرانسه، ایتالیا و بخش هایی از هند یافت می شود. عطر قوی و طعم تلخی دارد که بیشتر برای خوشبو کردن و رنگ آمیزی غذاهای برنج، ماهی و مرغ استفاده می شود. در یونان از آن برای خواص دارویی استفاده می شد و مردم برای تقویت خلق و خو، بهبود حافظه و افزایش میل جنسی زعفران می خوردند.
کباب کوفته کبابی خاورمیانه

فواید سلامتی
در حالی که زعفران به طور گسترده مورد مطالعه قرار نگرفته است، فواید سلامتی چشمگیری دارد. بسیاری از افراد آن را به غذا اضافه می کنند، اما می توان آن را به عنوان مکمل نیز مصرف کرد. در اینجا برخی از فواید بالقوه زعفران آورده شده است.

فواید فیزیکی
زعفران حاوی مجموعه ای از ترکیبات گیاهی است که به عنوان آنتی اکسیدان قوی عمل می کند و از سلول ها در برابر رادیکال های آزاد و استرس اکسیداتیو که می تواند منجر به سرطان شود، محافظت می کند. کروسین و کروستین آنتی اکسیدان هایی هستند که مسئول رنگ قرمز پر جنب و جوش زعفران هستند. تصور می شود که این ترکیبات دارای اثرات ضد افسردگی، محافظت از سلول های مغز در برابر آسیب، کاهش التهاب و کاهش اشتها هستند.

سافرانال همان چیزی است که به زعفران طعم و بوی متمایزی می دهد. شواهد به توانایی آن در کمک به بهبود خلق و خو، حافظه و محافظت از مغز در برابر استرس اکسیداتیو اشاره دارد.4 مطالعات لوله آزمایش نشان داده است که زعفران و ترکیبات آنتی اکسیدانی آن انواع مختلف سلول های سرطانی را می کشد یا رشد آنها را سرکوب می کند.5 در حالی که این مطالعات امیدوارکننده هستند. ، تحقیقات بسیار بیشتری مورد نیاز است.