ارتباط بین الکل و سلامتی در جامعه

الکل‌ها معمولاً در مقایسه با سایر هیدروکربن‌هایی که جرم مولکولی برابر دارند، نقطه جوش بالاتری دارند. این به دلیل وجود پیوند هیدروژنی بین مولکولی بین گروه های هیدروکسیل مولکول های الکل است.

به طور کلی، نقطه جوش الکل ها با افزایش تعداد اتم های کربن در زنجیره کربن آلیفاتیک افزایش می یابد و این بر قیمت الکل متانول صنعتی اثر گذار است.

از سوی دیگر، نقطه جوش با افزایش انشعاب در زنجیره های کربنی آلیفاتیک کاهش می یابد، نیروی واندروالس با کاهش سطح کاهش می یابد. بنابراین الکل های اولیه نقطه جوش بالاتری دارند.

حلالیت الکل در آب توسط گروه هیدروکسیل موجود کنترل می شود. گروه هیدروکسیل در الکل در تشکیل پیوند هیدروژنی بین مولکولی نقش دارد.

بنابراین، پیوندهای هیدروژنی بین مولکول های آب و الکل ایجاد می شود که الکل را در آب محلول می کند. با این حال، گروه آلکیل متصل به گروه هیدروکسیل ماهیت آبگریز دارد. بنابراین، حلالیت الکل با افزایش اندازه گروه آلکیل کاهش می یابد.

الکل ها با فلزات فعال مانند سدیم، پتاسیم و غیره واکنش داده و آلکوکسید مربوطه را تشکیل می دهند. این واکنش های الکل ها ماهیت اسیدی آنها را نشان می دهد.

ماهیت اسیدی الکل به دلیل قطبیت پیوند –OH است. اسیدیته الکل ها هنگامی که یک گروه اهداکننده الکترون به گروه هیدروکسیل متصل می شود کاهش می یابد زیرا چگالی الکترون روی اتم اکسیژن افزایش می یابد. بنابراین، الکل های اولیه به طور کلی اسیدی تر از الکل های ثانویه و سوم هستند.

به دلیل وجود الکترون های مشترک روی اتم اکسیژن، قیمت خرید الکل متانول از تولید به مصرف به عنوان بازهای برونستد نیز عمل می کنند.

الکل ها طیف وسیعی از واکنش های شیمیایی خود به خود را به دلیل جدا شدن پیوند C-O و پیوند O-H نشان می دهند.

کاهش بوتانال باعث تولید بوتانول می شود. این با واکنش هیدروژنه شدن اتفاق می افتد در اینجا هیدروژن ها به پیوند دوگانه کربن-اکسیژن اضافه می شوند و به پیوند تک کربن-اکسیژن تبدیل می شوند، زیرا اکسیژن کربوکسیل به یک گروه هیدروکسیل تبدیل می شود.

افزودن هیدروژن به پیوند دوگانه کربن-کربن برای تشکیل یک آلکان یک واکنش کاهشی است که هیدروژناسیون کاتالیزوری نیز نامیده می شود. هیدروژناسیون یک پیوند دوگانه یک واکنش ترمودینامیکی مطلوب است زیرا محصول پایدارتر (انرژی کمتر) را تشکیل می دهد.

 

  • منابع:
  1. What are the Properties of Alcohols
  • تبلیغات:
  1. چگونه با چند روش می توان دور شکم را لاغر کرد
  2. استفاده از قابلمه برای نگهداری از گل و گیاه
  3. چگونه می توان با مصرف آلوئه ورا بینایی چشم خود را افزایش داد؟
  4. خواص چای سبز برای مشکلات معده